Snart får du möjlighet att beställa en båt genom oss som är drygt 40 fot lång. Utrymmen som en 50 fots Princess eller något större. Naturligtvis en motorkatamaran med flybridge. Dubbla 125hk dieslar. Aningens kraftigare än en större segelbåts hjälpmotor. Toppfart c:a 25 knop och en crusing speed på c:a 16-17 knop. Räckvidd över 1000 sjömil. Med undantag av högre säkerhet och naturligtvis större komfort så har vi en oslagbar bränsleekonomi. Runt en liter per sjömil. Det är 15-20% av en planande enskrovsbåt i motsvarande storlek. En ny BMW eller Volvo skulle med motsvarande siffror dra c:a 1 dl/mil. Det är inte bara enorma bränsleräkningar som sparas in utan även ett grönare båtliv och bättre samvete. Det är heller ingen hemlighet att man experimenterar just nu med kraftiga solpaneler i kombination med högeffektiva elmotorer och kraftiga batterier för att erhålla en helt bränslefri variant. Det är förmodligen bara en tidsfråga till vi har den första katamaranen med motordrift segla jorden runt för 0 sek i bränslekostnad. Detta kan bara ske med en katamaran så det kanske är bäst att vänja sig.
Denna blog är avsedd för diskussion om cruisingkatamaraner, både motor- och segelbåtar. Vi kommer förhoppningsvis att kunna erbjuda de Nordeuropeiska kunderna ett unikt katamaranprojekt som till stor del kommer att sätta helt nya normer för, säkerhet, fart och räckvidd för kommande långseglingar.
söndag 10 juli 2011
Motorkatamaranen, enastående ekonomi och komfort
Våra seglande cruisingkatamaraner är förmodligen det snabbaste du kan hitta på havet och i realiteten slår de flesta motordrivna båtarna. Detta gäller i synnerhet motorbåtar avsedda för long-range cruising. Man använder sig normalt av enskrovsbåtar med oftast en maskin. Ett fruktansvärt tungdrivet skrov skall dras fram i deplacementkonfiguration. Farten är ofta mycket blygsam för att bränslet skall räcka förhoppningsvis ända fram och lite reserver kvar. I 6-8 knop är man till och med långsammare än enskrovssegelbåtar. Det rulla fruktansvärt och är generellt en mycket obekväm historia.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar