fredag 8 juli 2011

Katamaranens fördelar så förkrossande att en övergång snart sker...

FRAMTIDEN ÄR HÄR

Den katamarantyp vi med all sannolikhet kommer att tillverka i samband med ett Europeiskt kvalitetsvarv kommer att ha prestanda som i jämförelse kommer att likna skillnaden och övergången från propeller till jet inom trafikflyget, om inte ännu större.

BYGGET

Båtarna kommer samtliga att tillverkas i kompositmaterial med balsa end grain som distansmaterial och hela eller stora delar av inredningen i honeycombe distans och red cedar ädelträfaner. Vi räknar att en t.ex. Lagoon 500 har en vikt runt 17 000 kg medan vår 50 fotare kommer att vara c:a 10 ton lättare. Det är en hel del in en bransch där man räknar varje kilo och hekto.
Styrkan är fullständigt enastående och slår naturligtvis även här ut det mesta. Nyligen låg en 11.5 meters katamaran för ankars, byggd i samma material vi kommer att använda. Hon träffades av en 450 kg tung Jetski i c.a 30 knops fart, rätt in i sidan. Lyckligtvis för föraren och dess passagerare lyckades man kasta sig av fordonet bara ett par meter innan "impact". Vattenscootern var ingen vacker syn men katamaranen klarade sig med en repa och efter att man stuvat allt bohag som trillar ur alla lådor, hyllor och skåp så fortsatte man resan för att vid ett senare tillfälle reparera den lilla skada man fått.

STYRKA ÄR SÄKERHET

Sedan ett tjugotal år tillbaka har vår designer ritat dessa typer av katamaraner. Praktiskt taget alla i end grain balsa och ATL/West komposit som skrov material. C:a 450 katamaraner har byggts och många seglar i de värsta vatten tänkbara förhållanden, de södra oceanerna och ännu har man inte haft några som helst strukturella skador. Man har dock råkat ut för två kapsejsningar med två mindre katamaraner som felhanterats under ett race. Alltså hittills 100% säkerhet då det gäller crusing vilket är ett fantastiskt betyg med tanke på att de nästan alltid ligger på jorden-runtseglingar eller annan typ av långsegling. Naturligvis är de alla praktiskt taget osänkbara. Förutom vattentäta kollisionsskott har skroven förstäkts med dubbel botten för tilläggning modell strandning liksom ett sextiotal olika positioner med extra flytkraft inbyggt.

Tilläggning vid gästhamnar och marina anläggningar har varit ett problem man gärna tar upp inom skeptikernas led. Det går inte att sticka under stol med att det under stundom kan finnas mindre lämpliga situationer. Detta är dock en företeelse som bekymrar mera enskrovsentusiasten en de som verkligen äger en katamaran. När det gäller våra båtar så har de ett djupgående som motsvarar en lastad roddbåt. En 50 fots katamaran har fullt lastad ett djupgående på 450 milimenter. Detta för med sig att hamnar och andra platser som badstrander, grunda vikar och områden som inte va tänkt för sjöfart kan användas.
Igår gjorde undertecknad en liten intervju med en finsk seglare vid östra hamnen i Mariehamn, Åland. Han menade att det enda problem han hade med sin katamaran var att lättheten i skrovet gjorde henne vindkänslig och man måste vara på sin vakt vid tilläggning. I övrigt hade han under sju års segling med sin 11 meters katamaran aldrig upplevt tilläggningssvårigheter p.g.a. båttypen. Ute till havs är hon en vinthund och ännu idag har han aldrig blivit omseglad (om han inte själv så önskat) av en enskrovsbåt, bara racingtrimaraner och liknande har passerat honom.

FART ÄR OCKSÅ SÄKERHET

Detta leder oss in på fart - Som vi alla vet är står farten helt i relation till interagerande hydrodynamiska krafter som i sin tur är ytterst viktrelaterad.  Dessa katamaraner är ohyggligt snabba. De sätter helt nya normer för cruising, speciellt då det gäller tidsaspekter. Många ägare till Lagoon, Privilege, FP och flera andra hävdar att man seglar otroligt fort långa sträckor. De är vid krafttiga vindar snabbare än dess enskrovsbröder, men vid en normal sommarbris ligger de ganska stilla i vattnet och förvandlas gärna till en statisk sommarstuga på sjön. Till skillnad från de båtar vi pratar om, och speciellt de större 14-15 metersbåtarna kan med lätthet komma upp i c:a 10 knops fart vi 3-4 m/s, sedan ökar det snabbt. En crusingbesättning i södra Stilla Havet berätar om dygnsetapper på nära 400 sjömil. Man räknar 20+ knop vid en gynnsam, men inte speciellt hård vind. I våra katamaraner kan du även segla praktiskt taget lika högt i vind som en enskrovsbåt, då samtliga använder sig av s.k. daggerboards. Trots den höga hastigheten kan du fortfarande segla i full komfort. Du kan sitta bekvämt och umgås, och till skillnad från enskrovare, se vattnet, även om du kanske diskar efter maten. Min finske vän berättade förresten att hans son byggt korthus på salongsbordet under gången från Helsinki till Åland. Det lär finnas bildbevis.

Dessa höga farter ger långseglaren en möjlighet att segla runt eller ifrån dåligt väder, medan enskrovskollegan ofta måste ta skiten. Detta är ett faktum som man kanske inte tänker på, men kan vara bra att känna till, speciellt nu när det ser ut som fler och fler oväderscentrum börjar bildas över oceanerna. Om oturen är framme och du ändå hamnar i ett riktigt oväder, kan det vara skönt att känna till att enligt ett forskningsarbete vid Univesity of Southampton så är katamaranens skrov den mest lämpliga skrovformen att möta en våldsam storm, de övriga säkerhetsaspekterna är då inte medräknade.
Jag talade vid ett tillfälle med ett halvt dussin base managers vid stora uthyrningsföretag i Kroatien 100%, alltså samtliga skulle välja en katamaran för en säker familjesegling jorden runt. Storleken menade man hade ingen större betydelse.

Om detta inte intresserar dig för produkten så är du kanske en seglare som av tradition hellre föredrar ett enkelt skrov. Så var Cutty Sark, Endevour och Santa Maria byggda. Det finns folk som fortfarande navigerar efter stjärnor och dammar av gamla mässingsextanter, och är de som lärde Cook, Columbus och Vasco da Gama att segla. Du kommer även i framtiden att få acceptera att en av våra cruisinkatamaraner har seglat från Kanarieöarna till Västindien och är tillbaka på Kanarieöarna på samma tid som du seglat den enkla resan. Så stor är skillnaden och den verkliga skillnaden, jag menar komfort, bekvämlighet och som jag tycker, livskvalitet är mycket större.

Katamaranseglandet fortsätter att växa lavinartat över hela världen. Det är ingen fråga om när de även kommer hit på allvar, utan snarare när?

Nästa bloginlägg kommer att avhandla motorbåten. Då kommer kanske siffrorna att vara ännu mera katastrofala, tyvärr sett ur enskrovsskepparens synvinkel.

ron


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar